sunnuntai 8. huhtikuuta 2012

Jäätä särkemässä



Tarjoutuipa mahdollisuus lähteä käymään mutka Kemin edustalla jäätä särkemässä. Ei tarvinnut paljon houkutella! Jäänmurtaja Sampo tekee näillä näppäimillä kevään viimeiset reissunsa. Kevättalvi on varmaankin parasta aikaa lähteä mukaan. Ei ole liian kylmä, ulkona näkeekin jotain ja viima ei muuta olosuhteita täysin sietämättömiksi. Aurinkolasit ja untuvatakki olivat silti merellä ihan must, ja naaman punotuksesta päätellen kasvoja suojaava huivi ei olisi ollut sittenkään pahitteeksi. "Emmää mitään kaulahuivia erikseen ota, kun takissa on kumminkin hyvät kaulukset. He hee, noi turistit on sitten niin hassuja: vuorautuneet tähän aikaan keväästä kuin minnekin Pohjoisnavalle.." Turistin naamaapa ei reissun jälkeen varmaankaan poltellut ja kiristellyt.

Neljän tunnin reissulla ei aika tullut pitkäksi. Olin varautunut siihenkin. Olisin voinut töröttää kannella katsomassa ja kuuntelemassa ihmeellistä murtuvaa jäätä vaikka koko ajan. Jäällä näkyneet eläinten jäljet yllättivät. Miehistön mukaan siellä näkee välillä kettuja ja hirviä.
Välillä syötiin hyvää porokeittoa ja kierrettiin oppaan johdolla koko laiva komentosillalta konehuoneeseen. Omin päinkin murtajassa sai kulkea suhtkoht vapaasti.

Pysähdyimme käppäilemään jäällä ja kellumaan pelastuspuvuissa. "Plussapallot" pulahtivat veteen ja hauskaa näytti olevan. Olin tylsä enkä testannut: veteen meneminen vaatii kohdallani tietyn kynnyksen ylittämistä.

Olisi mukava tehdä sama reissu hieman pimeämpään aikaan. Silloin näkisi, miten valo muuttuu merellä päivän kääntyessä illaksi. Jos hämärällä mennään uimaan, voisi murtaja valonheittimineen ynnä muine valoineen olla mahtava näky alhaalta jäältä katsottuna.

Se on harmi, että Sammolle lähteminen on aika tyyristä hommaa. 250 euron hintalappu hillitsee varmasti taviksen intoa. Hinnan suuruuden tietysti voi ymmärtää. Laiva vaatii jatkuvaa ylläpitoa, henkilökunnan palkat pitää maksaa, jäänmurto ja ymmärtääkseni mikään muukaan merenkulku ei ole halvemmillakaan polttoaineen hinnoilla mitään varsinaista taloudellisuusajoa: Sammon yhteensä 8800-heppaiset pääkoneet hörppäävät 1000-1400 litraa polttoainetta tunnissa.
Mutta jos on muutama huntti ylimääräistä ja aikaa, kannattaa lähteä. Harvemmin sitä pääsee edes näkemään jäänmurtajaa, saati sitten sellaisen kyytiin tai katsomaan mitään alusta tästä vinkkelistä:


PS. Tyyristä ja tyyristä. Kaikki on tietysti suhteellista. Venäläisellä ydinjäänmurtajalla pääsee käymään vaikka Pohjoisnavalla, jos vain taskussa on piisalle asti taaloja.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti